Olika motorcyklar till tävlingsracing

Om vi djupdyker i ämnet motorcyklar i tävlingssammanhang finns det olika typer av “racing” till vilka det kräver olika motorcykeltyper för bästa prestationsförmåga. Att köpa en tävlingscykel är fullt möjligt även om du inte planerar att bli en professionell förare, men det kan vara bra att känna till olika motorcykeltypers egenskaper. Är du intresserad av racing som sport är det också till din fördel att förstå bättre varför en viss typ av motorcykel används till en särskild gren inom sporthojsvärlden

Road racing

Det här är kanske den mest “klassiska” tävlingsformen där tävlingsförarna kör i hög hastighet på asfaltsbanor. Motorcyklarna kan vara så kallade prototypmodeller som är specialbyggda eller vanliga standardmodeller som du kan köpa ute i vanliga butiker. Grand Prix är namnet för de stora internationella tävlingarna som äger rum flera gånger per år och dessa är indelade i olika klasser. I den högsta serien MotoGP med kända förare som Dani Pedrosa och Valentino Rossi används endast specialbyggda fordon..

Motocross

MX är ett förkortat uttryck för den rafflande Motocross-sporten som körs på kuperad bana av grus, sand eller jord. Supercross hör också till denna kategori racing, men körs istället inomhus med möjlighet för en större publik att ta del av spektaklet. Vanligtvis är en motocrossbana högst två kilometer lång och bredden på banan ligger mellan tre till sex meter. Under loppet finns utöver hinder i den naturliga terrängen även uppbyggda hinder som förarna måste trixa sig över eller förbi. Motocross motorcykeln är smidig och lätt samt konstruerad med tvåtakts- eller fyrtaktsmotor.

Enduro

Till enduro behövs en liknande motorcykel som den motocrossförare använder, men motorkaraktären har i regel en lägre toppeffekt och ett högre så kallat bottendrag. Dessutom har enduromotorcykeln en mjukare fjädring samt ett särskilt belysningssystem. På tävlingsnivå används motorcyklar på 125 till 650 cc där ett exempel är en 125 cc motorcykel med tvåtaktsmotor som ger maximal effekt på som mest 40 hk medan större endurofordon kan ge effekt över 50 hk.

Supermoto

Det här är egentligen som motocross fast istället för grus, sand eller jordunderlag körs tävlingarna på asfalt. Sedan 90-talet finns det supermotos motorcyklar som får köras på vanlig allmän väg i Sverige. Motorcykeln liknar till stor del den klassiska motocross- eller enduromotorcykeln, men däcken är släta istället för grova som används i de två andra racing-formerna. Även fälgarna är annorlunda och framtagna för racing på hård asfalt med ekerfälgar eller helgjutna fälgar. Den vanliga storleken är 17″, men kan ibland vara lite mindre för att göra motorcykeln smidigare i kurvor. Bromsarna skiljer sig också från enduro och motocross genom att vara större samt att ett bromsok används som komplement. Den normala cylindervolymen för en fyrtaktsmotor brukar ligga mellan 450 och 650 cc samt 30 och 60 hk.